Ar ADHD yra sutrikimas?

Priklausomai nuo konteksto, kuriame diskutuojama apie ADHD (dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimą), jis gali būti suprantamas ir kaip sutrikimas, ir kaip smegenų veiklos ypatumas.

Taigi… kuris labiau teisus?

ADHD – sutrikimas ar tiesiog kitaip veikiančios smegenys?

ADHD (dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sindromas) vis dažniau aptariamas ne tik kaip medicininė diagnozė, bet ir kaip kitoks būdas, kuriuo veikia žmogaus smegenys. Priklausomai nuo konteksto, ADHD gali būti apibūdinamas tiek kaip neurologinis sutrikimas, tiek kaip neuroįvairovės forma – natūralus smegenų veiklos skirtumas. Šiame tekste apžvelgsime abu požiūrius ir paaiškinsime, kaip jie vienas kitą papildo.

ADHD kaip neurologinis sutrikimas

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ir Amerikos psichiatrų asociacija (APA) ADHD apibrėžia kaip neurologinį vystymosi sutrikimą. Jis pasižymi trimis pagrindinėmis simptomų grupėmis: dėmesio išlaikymo sunkumais, impulsyvumu ir hiperaktyvumu.

Šie simptomai paprastai išryškėja vaikystėje ir gali tęstis visą gyvenimą. ADHD gali stipriai paveikti asmens gebėjimą mokytis, dirbti, kurti santykius ar valdyti kasdienes užduotis. Kai ADHD simptomai trukdo efektyviai funkcionuoti neurotipinėje aplinkoje, ši būklė priskiriama prie sutrikimų.

ADHD kaip skirtingas smegenų veikimo būdas

Kitaip žiūrint, ADHD galima laikyti ne tiek sutrikimu, kiek natūraliu neurologiniu skirtumu. ADHD turinčių žmonių smegenys veikia kitaip – ypač tose srityse, kurios atsakingos už dėmesį, vykdomąsias funkcijas, impulsų kontrolę ir emocinę savireguliaciją.

Moksliniai tyrimai rodo, kad ADHD asmenų smegenyse nustatomas dopamino – neuromediatoriaus, atsakingo už motyvaciją, malonumo jausmą ir dėmesio reguliavimą – trūkumas. Būtent šis skirtumas paaiškina ne tik dėmesio svyravimus, bet ir intensyvius emocinius išgyvenimus.

Tai, kas neurotipinėje sistemoje traktuojama kaip sunkumas, ADHD pasaulyje gali reikšti jautrumą, aštrų reagavimą, kūrybišką mąstymą, gebėjimą mąstyti nestandartiškai ar greitai spręsti sudėtingas problemas.

Kodėl svarbu integruoti abu požiūrius?

ADHD vertinimas tiek kaip sutrikimo, tiek kaip kitokio smegenų veikimo būdo leidžia sukurti visapusiškesnį supratimą apie šią būklę. Medicininis požiūris padeda užtikrinti diagnozės prieinamumą, paramą, gydymo galimybes ir teises į pagalbą. Tačiau jei apsiribosime vien sutrikimo etikete, rizikuojame nepamatyti to, kuo ADHD žmonės gali būti ypatingi.

Vertinant ADHD kaip neuroįvairovės dalį, atsiveria erdvė pozityvesniam požiūriui – kur didesnis dėmesys skiriamas asmens stiprybėms, unikaliam mąstymui, kūrybiškumui ir gebėjimui hiperfokusuotis į tai, kas iš tiesų domina.

Neurologinis pagrindas: dopaminas ir emocinis jautrumas

ADHD yra susijęs su dopamino apykaitos sutrikimais smegenyse. Šio neuromediatoriaus stoka lemia ne tik sunkumus valdant dėmesį, bet ir emocijų intensyvumą. ADHD turintys asmenys dažnai turi itin jautrią nervų sistemą, dėl kurios jų emociniai išgyvenimai būna gilesni, stipresni ir ilgiau trunkantys.

Būtent šis emocinis jautrumas dažnai klaidingai laikomas “perdėta reakcija” ar “neryžtingumu”, nors iš tikrųjų tai – gilus išgyvenimų pasaulis, kuris veikia tiek elgesį, tiek gebėjimą susikoncentruoti. Tad ADHD – tai ne tik dėmesio kontrolės sunkumas, bet ir sudėtinga neurologinė būsena, apimanti emocinę, pažintinę ir sensorinę savireguliaciją.

Summa Summarum: kitas požiūris į ADHD

ADHD – tai ne vien sutrikimas, o visų pirma kitaip veikiantis smegenų tipas. Kai šiam tipui nėra sudaromos optimalios sąlygos (aiški struktūra, pakankama motyvacija, stimulas, nuoseklūs dopamino šaltiniai, ir emocinis saugumas), jo veikla tampa problemiška ir neefektyvi. Tačiau kai asmuo prisitaiko aplinką prie šių ypatybių, ADHD gali atsiskleisti nepaprastu kūrybiškumu, gilumu ir energija.

Todėl siūlau keisti požiūrį – ne slopinti simptomus, o kurti sąlygas, kuriose šios smegenys veiktų maksimaliai efektyviai. ADHD neturėtų būti tik medicininė etiketė – tai kvietimas naujai pažvelgti į žmogaus įvairovę ir suprasti, kad kitaip nereiškia blogiau. Kai skirtumai yra pripažįstami, o ne koreguojami, gimsta tikrasis potencialas.

Author:
Edukacinis projektas apie judrias ir smalsias smegenis. Atpažinkite save, savo vaikus ir artimuosius. Klauskite ir teiraukitės. Jei ieškote ADHD gido, kreipkitės. Bendraukime!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *