
Nemėgstu žodžio „kvailas“, bet įtraukiau jį į pavadinimą, nes daugelis ADHD žmonių jį vartoja apibūdindami save.
Konsultuodama, susipažinau su tiek daug žmonių su ADHD.
Galiu drąsiai teigti (ranką duot kirst), kad jie yra šviesūs, protingi, aštresnio proto, life-based išmintingi (ne by the text book protingi), mato toliau nei horizontai ir full-speed draugiški.
BET
Yra didelis atotrūkis tarp to, kaip jie save mato, ir to, kad jie realiai daug sugeba.
Taigi, kodėl ADHD žmonės taip jaučiasi?
Kvaili…
1. Akademiniai sunkumai
Nors ADHD nėra mokymosi sutrikimas, jis sukelia didelių sunkumų tradicinėje mokymosi aplinkoje. Sugebėjimas susikoncentruoti klasėje, organizuotis ir prisiminti informaciją yra nuolatinis iššūkis, dėl kurio gauti gerus pažymius tampa sunku.
Akademinė sėkmė dažnai yra klaidingai suvokiama kaip intelekto rodiklis, todėl blogi rezultatai gali sukurti ilgalaikį nepakankamumo jausmą. Deja, visuomenė didelį dėmesį skiria akademiniams pasiekimams, o nesėkmės šioje srityje sukuria iliuziją, kad žmogus yra „nepakankamai protingas“.
Kaip tai pakeisti? Svarbu prisiminti, kad akademinė sėkmė nėra vienintelis intelekto matas. Mokykitės ir stiprinkite gebėjimus srityse, kuriose esate stiprūs, net jei jos nepatenka į tradicinius akademinius rėmus.
2. Mokymosi sunkumai
Apie 40 % žmonių su ADHD taip pat turi mokymosi sunkumai, tokių kaip disleksija ar disgrafija, kurie apsunkina skaitymą, rašymą ir skaičiavimus. Tai prideda dar daugiau sunkumų, kai kasdienės užduotys tampa sudėtingesnės nei daugumai žmonių.
Tokie sutrikimai gali paveikti ir kasdienį gyvenimą, kai įprasti dalykai, tokie kaip tinkamai suprasti ar atlikti užduotis, tampa dideliu iššūkiu.
Kaip tai keisti? Mokymosi iššūkiai reikalauja specializuotų strategijų ir pagalbos. Suvokdami ir priimdami savo unikalų mokymosi stilių, galite išmokti veiksmingai tvarkytis su kasdieniais iššūkiais. Naudotis priemonėmis be kaltės jausmo, svarbiausia progresas ir judėjimas pirmyn.
3. Elgesys mokykloje
Jeigu mokykloje buvote hiperaktyvus mokinys, kuriam sunkiai sekėsi išsėdėti vietoje ar išlaikyti tylą, tikėtina, kad nuolat susidurdavote su mokytojų pastabomis ar bausmėmis. Nors tai nereiškia, kad buvote „kvailas“, nuolatinės negatyvios pastabos formuoja savęs nuvertinimo jausmą.
Vaikai tokius vertinimus dažnai sutapatina tsu savimi ir tai patampa jų identitetu, kas lydi juos ir profesiniame gyvenime.
Kaip tai pakeisti? Suvokti, kad mokyklos elgesio normos neapibrėžė jūsų intelekto ar vertės. Praeities patirtis yra tik dalis jūsų gyvenimo istorijos, o svarbiausia yra tai, kaip jūs augate ir mokotės iš savo patirties dabar.
4. Sunkumai atliekant paprastas užduotis
ADHD žmonės dažnai susiduria su sunkumais atlikdami užduotis, kurias kiti gali laikyti „paprastomis“ – tokias kaip laiku atvykti, prisiminti išnešti šiukšles ar suplanuoti dieną.
Dėl to gali kilti mintis: „Jei negaliu atlikti tokių paprastų užduočių, tai “matomai” esu „kvailas“.“ Tačiau tai toli gražu nėra tiesa. Net ir labai išsilavinę ir protingi žmonės gali turėti problemų su kasdieniais dalykais, kurie visiškai nesusiję su intelektu.
Kaip tai keisti? Suvokite, kad kiekvienas žmogus turi savo stipriąsias ir silpnąsias puses. Jei jums sunkiai sekasi paprastos užduotys, tai nereiškia, kad nesate protingas – tiesiog jums reikia kitokių strategijų ir kitoki9o point of view.
5. Informacijos perteikimas
Žmonėms su ADHD dažnai būna sunku rasti tinkamus žodžius pokalbio metu, ypač esant stresinėms situacijoms. Tai nėra susiję su jūsų intelektu ar žiniomis, o labiau su tuo, kaip jūsų smegenys ieško ne tik informacijos, bet ir pačių tiksliausių ir aplainkai geriausiai suvokiamų žodžių.
Kaip tai keisti? Praktikuokite pokalbius ir stenkitės nevertinti savęs per griežtai, kai negalite iš karto rasti reikiamų žodžių. Kartais, tikrai padeda suvokimas, kad atsakymui yra pakankamai laiko ir jūs jo turite.
6. Dėmesys nišinėms žinioms
ADHD žmonės yra smalsūs ir jie “mokos” visą gyvenimą. Štai kodėl jiems yra normalu keisti profesijas kas kelerius metus. Turėti begalę hobių, idėjų ar įvairiausių projektų, kurie tarpusavyje visiškai nesusiję.
Dažnas ADHD asmuo nuobodžiauja pokalbiuose, kurie nėra iš jų interesų grupės, net jei tai bus populiariausios “trendy” temos.
Tiesiog…
Tai neturi nieko bendra su jūsų intelektu – jūsų smegenys tiesiog labiau reaguoja į tai, kas kelia susidomėjimą ir stimuliaciją.
Kaip tai keisti? Ne visi turi būti visų temų ekspertai. Stenkitės domėtis tais dalykais, kurie jums yra prasmingi, ir nesijauskite blogai dėl to, kad nežinote tam tikrų (trendy/obvious) dalykų.
7. Bendros žinios
Kai žmogus, turintis ADHD, mokykloje praleidžia daug laiko kovodamas su mokymosi sunkumais, mažai laiko ir energijos lieka bendrai informacijai įsisavinti.
(kiek iš jūsų praleidinėjot pamokas?)
Tai dažnai sukelia jausmą, kad jūsų bendrosios žinios yra žemesnės nei kitų.
Tačiau išėjus iš akademinės aplinkos, dažnai pastebima, kad bendrosios žinios pradeda gerėti, nes mažiau laiko skiriama priverstiniam mokymuisi ir daugiau dėmesio tam, kas domina natūraliai.
Kaip tai keisti? Neskubėkite ir duokite sau laiko domėtis dalykais už akademinių rėmų ribų. Pasinerkite į tas sritis, kurios jus įkvepia ir kelia NUOŠIRDŲ džiaugsmą.
8. Kas tau bamba į ausi?
Aplinka, kurioje esame, turi didelę įtaką tam, kaip jaučiamės. Kai praleidžiate laiką su žmonėmis, kurie jus kritikuoja ar teisia, gali kilti jausmas, kad nesate pakankamai protingas ar sėkmingas.
Tačiau kai esate tarp palaikančių žmonių, kurie vertina jūsų stiprybes ir unikalumą, jaučiatės on-pint, įdomūs ir kompetentingi.
Ką keisti? Manau, čia jau nebereikia nieko rašyti.